onsdag, september 19, 2007

Endelig litt sol og varme!

Ja,ein faar vel sei d saan at sommeren aldri kom seg t Stavanger! Eg venta og venta, men t slutt fant eg ut at det va paa tide aa ta saken i egne hender. Itte my fram og tbage fant Siljene og kine (ei venninna av hu andra Silje) t slutt billetter tur retur Oslo-Dubrovnik for under tusenlappen og daa va det bare aa slaat daa prisene paa hopp-paa-turer ellers har vaert rimeligt dyre. For aa gjorr ein lang historie kort saa faar ein sei d saann at det blei rimeligst aa komma seg t oslo med bil og heldigvis eie Silje ein saa daa va saken biff. Stua oss inn i bilen og tok fatt paa veien ove fjellet, men daa me hadde kjort vel 30 min inn i sirdalen fant me ut at det va baade snostorm og kollonnekjoring paa fjellet. Me valgte og snu! Kom oss t oslo uten flerre problemer, men derimot middag hos Andreas(Sagavoll) i Lillesand + snax, spill og morro hos Miriam og Katrine (Kongsgaard) i Oslo. Kjempekos! Takk folkens! Itte ein litt slitsom lukeparkering og naage ustabil gps fant me ut at d va best aa komme seg ut av oslo sentrum for flyplasstid og sokte husly hos min kjaere tante Ingeborg i Lillestrom. Fekk naagen timer paa puta for det va tid for avreise t flyplassen kl.o5.30.

Fant fram uten problemer og fekk parkert bilen paa flyplassen, men daa me kom t innsjekking viste det seg at alle paa flyet vaart hadde faat opplyst avgang 2 timer tidligere enn det som va tilfellet. Blei to kalde timer i frostroyken paa gardermoen for me endelig kunne sjekke inn og fly t varmere strok.

Kroatia motte oss med sol fra klar blaa himmel og ca.25-30 grader. Herligt! E ikkje saa mange hotel her og de som va visste me i grunnen va fulle for me kom, men d e mange som leie ut rom i egen bolig saa me starta jakten. Va ganske fullt paa disse rommene her og, men me va heldige og fant ett trimannsrom hos ei koselige og ikkje minst reinslige dama i nabohuset t turistinformasjonen som selvfolgelig e supersentral.

Gamlebyen,som Dubrovnik e kjent for ligge bare ett steinkast vekke. Byen ligge innefor ein mur, men e aapen for alle. Her e der over 50 srestauranter og cafeer, masse butikker, koselige gater med kroatiske hus og diverse gatemusikanter som lage litt stemning. Du kan og gaa paa muren, men saa langt har me ikkje komt enna. Glede meg t utsikten!

Strender horre selvfolgelig med t ein sydentur, men strendene her e ikkje mye aa skryda av daa de e veldig steinete. Paa ei aen sia e d mange koselige plasser kor det e lagt t betongplattinger med sjoen og her kan du finna ei hylla i fjellveggen heilt for deg sjol eller storre plasser med kroatisk kulturliv og musikk. Horres kanskje ikkje saa digg ut, men legg paa sol, varme og bolgeskvulp saa e du der! Herligt syns naa eg, men naa e eg jo heller ikkje saa glad i sand paa heile meg og i alle fall ikkje kombinasjonen solkrem + sand! Hehe.

Ellers va me paa oyhoppingstur igaar t tri av oyene i adriaterhavet. Va ein fine tur som bestod av fin natur (e ganske frodigt der i forhold t fastlandet), ordentlige sandstrender, bading, artige turister som va veldig opptatt av maaker, spising av grilla fiks med haave paa og ikkje minst bolgeskvulp. Eg klarte akkurat aa holda mageinnholdet innabords t tross for at to stakkars tursiter (eg fole med de!) gav mageinnholdet sitt t fiskene!

T slutt maa eg sei at eg ikkje e heilt fornoyd med prisnivaaet her t lands. E ein del ting som ligge ganske naert norske priser, deriblandt maatee eg ut med 150 kr por ett stk stygt haandkle, men sann gaar det naar du ikkje tar med haandkle paa sydenferie! Hadde i grunenn forventa at ting va nesten gratis her i ost-europa, men me lar ikkje d stoppa oss og lar ferie ver ferie! Livet e herligt!

1 Comments:

At 22:53, Blogger Ziné said...

Hei! Silje hils din venn fra meg det er Jean Pascal( Merci pour le message que j'ai récu dépuis sans repondre je serais à Stavanger le 13 mai pour travailler avec les enfans de Sandra et Bischeler! Peut être que je pourais vous visiter, salut din venn!!. JP

 

Legg inn en kommentar

<< Home