fredag, september 08, 2006

Andrano Madio


Da er vi alt ferdige med en uke i praksis. Vi er paa et bedre eller rikere sykehus her enn i Kamerun og det merkes. Sykehuset er mye bedre utstyrt, personalet er utdannet og jeg blir stadig imponert over kunnskapen legene og sykepleierne sitter inne med.














Vi er nå på kirurgisk avdeling og faar vel egentlig prøvd oss mer paa legeoppgaver enn sykepleieroppgaver, men det er jo bare artig. Vi går alle fem med en doktor som snakker engelsk og jeg sier bare hadde kirurgene i Norge hatt bare en liten del av hans tolmodighet! Vil vel si at vi har fått prøve oss som både operasjonssykepleiere, anestesisykepleiere og kirurger, og til tross for at ingen av oss har intensjoner om å videreutdanne oss til slikt storkoser vi oss. Jeg har blandt annet sydd igjen en pekefinger som var kløyvet i en maskin og tatt imot en liten jente tatt med keisersnitt, Kristin sterilliserte en mann, Marit åpnet og fjernet en abcess i hodet og fjernet en fettklump på ryggen, Hanne Marte deltok i en lyskebrokk-operasjon og Marta fjernet en spint i en arm.


Nå er vi alt kommet til helgen, men tenkte å stikke innom for et lite keisersnitt i morgen likevel. Ellers koser vi oss og gleder oss til varmen kommer opp på 1500 meter, døgnet rundt og ikke bare på dagtid.

9 Comments:

At 00:10, Anonymous Anonym said...

I'm speechless...

 
At 10:20, Anonymous Anonym said...

Hei tante Silje.Jeg og mamma synes du er kjempetøff!Mamma angrer litt på at hun ikke dro til Madda nårhun gikk sykepleien.På mandag skal mamma til UL og da finner vi knakjse ut om jeg får en lillesøster eller bror.Er ganske spennende!I går fikk jeg meg dukkevogn og nå triller jeg dokka mi rundt hele dagen lang.Kos deg videre!!Håper vi ses snart tante.Kos deg i søren.Glad i deg.Klem far Nathalie

 
At 21:38, Anonymous Anonym said...

Hei
Ja det ser ut som om du har det minst like interessant nå som da du var i Kamerun. Håper dere får en fortsatt fin tur og ikke fryser for mye på natta, men vinteren på Madagaskar den er stri den. Jeg reiser til KAmerun i morgen, skal vel hilse tenker jeg. Mamsen er på Stord for en innvielse til diakon. Så blir jeg 2 uker i Kamerun og så en natt hjemme før Den dominikanske republikk og HAiti i tre uker. Pappen

 
At 10:48, Anonymous Anonym said...

Så ekkelt, d e alt eg har å sei.... Konne aldri klart det, men regne me at det e midt i blinken for deg:)Fekk forresten cden i retur, vett ikke ka eg har gjort med adressen eller postnummeret????
Have fun.....

 
At 18:52, Blogger Jentene på den andra siå said...

oi, ska sei...snakk om å få ting servert i praksis!
silje på nye eventyr atter ein gang:) kjekt å se og lesa!
kos deg min kjære:)
klemklem.

 
At 12:39, Anonymous Anonym said...

Glemte å skriva hilsen Cecilie , men du fatta vel egentligt at det va fra meg:)

 
At 21:17, Anonymous Anonym said...

me too... Cathrine

 
At 21:18, Anonymous Anonym said...

d eg meinte med "me too" va at eg e engie med gry!! hehe :)

 
At 10:21, Anonymous Anonym said...

Heisann

Himmel og hav seie bare eg... Alt det dåkkår får vær med på! Bildene tale for seg..

Lykke te videre med praksisen der nere!

Klem fra Vigdis

 

Legg inn en kommentar

<< Home