onsdag, april 26, 2006

Safari


Tidlig lørdag morgen tok ”vår” kjære far oss med til ”buffle noir” på safari. Far har tatt til seg fire nye døtre eller koner, alt etter som, og ser ut til å trives godt med det. Han styrer og steller, noe vi setter stor pris på. Var over 40 varmegrader da vi kom frem til campen hvor vi skulle overnatte. Siden det da var på det varmeste ventet vi litt med å dra på ”jakt”. Regntida har enda ikke satt inn for fullt så vi tok en tur ned i den uttørka elva. Her var det store stener med mange jettegryter. Stilig! Far, Silje og meg tok en liten klatretur på stenene, og kom til slutt opp på en sandbanke bak. De svarte stenene kjentes ut som varme stekeplater. Det gjorde vondt gjennom skoene hvis du stod stille for lenge og grillvotter hadde vært en fin ting. Hendene var helt såre da vi kom tilbake til leiren og vi følte oss lettere kokte. Akkurat da vi hadde klatret tilbake igjen kom det en flokk med antiloper og stillte seg nøyaktig der vi hadde stått ti minutter tidligere. Angret på at vi ikke hadde gjemt oss i en jettegryte, men da hadde vi vel risikert å bli stekt levende. Tok med oss en guide og kjørte inn i parken. Guiden hadde vel ikke safarisynet helt på sin side. Vi la merke til nesten alle dyrene selv, så det er vanskelig å si hva han fikk betalt for. I begynnelsen var det bare apekatter, fugler og sinnsykt mange antiloper å se, men etter hvert dukket de ekte jungeldyrene opp. Det var mange giraffer, noe som passet meg bra. Skikkelig stilige dyr! Fikk også sett elefanter, noe som er utrolig sjeldent her. Tidligere i uken hadde det kommet en flokk på 300 elefanter inn i parken nordfra. Var veldig kult selvom de var noe skjult i terrenget. Kjørte til elven hvor vi vandret ned på stranden og her fikk vi sett både flodhester og krokodiller, men ingen på land. Etter noen timers kjøring satte Silje og Silje giraffbrillene på. Giraffene snek seg stadig oftere frem, men noen viste seg etterhvert bare å være flekkete trestammer. Noen ganger gikk det også motsatt vei da trærne plutselig beveget på seg. Så også perlehøner og en liten villsvinfamilie før vi dro tilbake til campus. Hadde en kjempefin tur og var utrolig heldige og fornøyde med fangsten. Etter en heller laber treretters middag, i mine øyne, hadde vi en uoverlevelig varm natt før vi igjen var klare for kjøring kl.06.00. Skulle kjøre til elven for å se om vi kunne se flodhestene på land, men da vi kom ut av hytta vår så vi en stor elefant på sandbanken hvor vi var dagen før. Etter en stund kom det også en flokk på 10 elefanter, voksne og barn, som vandret på en lang rekke over til den andre siden av elven. Sinnsykt tøft! Rakk ikke flodhestene på land, men elefantene var verdt det. Så ellers lite dyr idag. Ferske løvespor, men ingen løve.

1 Comments:

At 10:50, Anonymous Anonym said...

Halla! eg blir ganske så misunnelig når eg lese og ser bildene fra turen dokkers! eg sitte sjøl å drømme meg vekk te roma. hehe. håpe jon og eg får tatt oss ein tur te enten roma eller et aent land lenger sør enn tyskland
:D men eg glede meg te du kjem heim att te gode, gamle Alrek Silje! until then, så får du/dokker kose dokker videre :) see ya!

 

Legg inn en kommentar

<< Home