lørdag, april 22, 2006

Påskeferie

Startet ferien med et lite stopp på markedet i Mbe. Etterpå kjørte vi nordover til vi kom til Lagdo hvor vi overnattet på ”Lagon bleu”, den blå lagune. Var en utrolig fin plass ved en innsjø. Her bodde vi i fine stråhytter med aircondition, egen terasse og en herlig strandlinje bare fem meter nedenfor. Var utrolig digg! Temperaturen lå over 40 grader i skyggen og nattetemperaturen over 30 så det var rimelig varmt, men aircondition og en liten bris gjorde oppholdet godt overkommelig. Reisefølget vårt fikk derimot ikke airconditionen til å fungere så temperaturen der gikk ned fra 35-34 grader den natta. Veldig glad det ikke var meg. Hadde utsikt til en øy som ble kalt Kameruns Madagaskar. Planen var egentlig å ta en båttur ut til denne øya, men mannen med båten dukket aldri opp så vi måtte betrakte den fra land. Hadde vært gøy med en tur, men afrika er afrika og da må man regne med litt svinn.

Dagen etter koste vi oss i sola. Det fristet veldig med et lite bad, men med fare for schistosomer i vannet var det bare å holde seg på land. Etterpå tok vi oss en tur på markedet før vi dro videre nordover til Garoua, en av verdens varmeste byer. Kjekt å oppleve temperatur på over 50 grader også, men vi var alle glade for at vi ikke skulle være her mer enn i noen timer. Var innom en kjent kunster og håndtverksmarkedet før vi satte kursen sørover igjen. Etter en stund på veien kjørte vi inn en sidevei i safariparken ”Buffle noir”. Kjørte langs veien i mørkningen, men siden vi kjørte litt i utkanten var det ikke så mange dyr. Fikk sett mange antiloper, apekatter og fugler. Ellers kom vi over en liten flokk med villsvin og to giraffer. En kan vel si at giraffene reddet dagen. Spiste og overnattet inni parken, før vi tidlig neste morgen reiste videre til Mbe hvor vi skulle være med på en Gudstjeneste. En venn av de vi reiste med skulle ordineres til prest så vi ble guidet frem til første benk hvor vi ble sittende på utstilling sammen med landsbysjefen og hans familie. Gudstjenesten begynnte bra, men programmet var litt langt med massedåp av sikkert 40 stk, konfirmasjon, insettelse av to dusin diakoner og sikkert like mange eldster og ordinering av to prester. Denne herligheten varte i bare 4,5 time og marit og jeg priste oss lykkelige over at lille Elisabeth på 2 år var med. Ble en slitsom slutt på visa, men hadde alt i alt en veldig kjekk tur.

1 Comments:

At 10:17, Anonymous Anonym said...

Hei Silje!

Flott å lese om opplevelsene dine i Kamerun. Det må være veldig gøy å oppleve barndommens rike igjen! Vi sluker alt du skriver med stor interesse og kjenner oss igjen i det meste. Hils Kåre.